Foredragsholdere

Sara Bengtsson, Neuro Scientist, Karolinska Institutet
Tema: Dopamin - hvordan påvirker det våre valg?
Sara forsker på "dopamin" og hjernens mekanismer. Sara vil gi deg innsikt i hvordan hjernen fungerer og hvordan dopaminet påvirker våre valg. Noen ganger kan det være svært tøft å endre atferd, men det lar seg gjøre. Lær mer om hvordan vi kan få hjernen til "å spille på lag". Motivasjon og indre drivkraft er som kjent nøkkelen til enhver suksess.
Tone Glestad, Addiction Spesialist, Senter for mat og sukkeravhengighet (SEMSA)
Tema: Hvordan påvirker sukker en arbeidsplass?
Sukker stresser kroppen og venner den til å manipulere sinnstilstanden
med kunstige midler. Den gir også en "baksmell" som fører til at kroppen krever mer for å unnvike ubehaget og det "suget" som leder til overvekt og fedme. Mange arbeidsgivere prøver å motivere ansatte med fruktkurver og kanskje godteskåler på fredager. Lær om hva sukkeret gjør med en arbeidsplass.
Dr Wasim Zahid, Oslo Universitetssykehus
Tema: Hvordan forebygge livsstilssykdommer?
Kjent lege, skribent og spesialist som vil belyse "det gyldne triangel". Kunnskap om samspillet mellom riktig kosthold, trening/mosjon og tilstrekkelig søvn er alfa omega for å forstå dette. Wasim er nestleder i tankesmien Minotenk, kjent som "twitterlegen", forfatter og fast spaltist i VG.
Cornelis Elander, Programleder & Treningsekspert
Tema: Hvordan bedre yteevnen!?
Programleder og personlig trener. Opprinnelig fra Oslo, men bor og jobber i dag for det meste i New York og LA. Cornelis vil fortelle om nye trender innen trening og kosthold fra USA. Han vil også dele sine personlige erfaringer ift hva som faktisk fungerer. Lær om hvordan man med relativt enkle grep kan få mye mer ut av tiden som legges ned på trening. Slik holder du deg frisk lengre!
Jan Ellefsen, Tjukkas Gjengen
Tema: Hvordan få med de som kanskje trenger det aller mest?
Hvordan skal man få med det BREDE folkelag? Jan Ellefsen viser hvordan han med masse selvironi og humør har fått med tusenvis av de som "kanskje trenger det mest".

En energisk og morsom fyr som du vil ha stor glede av å oppleve.

Dr Harriet Akre, søvnforsker ved Universitetssykehuset i Oslo
Tema: Hvorfor er søvnen så viktig?
Nytter ikke å trene masse eller spise sunt om din kropp ikke får skikkelig restitusjon. Dr Akre vil fortelle hvorfor og hvordan man skal kunne få nok REM søvn for å styrke immunsforsvaret. Insomnia og søvn apné er stadig mer utbredt. Mange som sliter tror de er i ferd med "å gå på veggen", mens det faktisk kan være mangel på skikkelig søvn. Lær om faresignalene og hva man kan gjøre!
Øystein Hildeskor, Utviklingssjef Norges Bedriftsidrettsforbund
Tema: God helse er god business!
Norges Bedriftsidrettsforbund er et av de største særforbundene i norsk idrett. Øystein Hildeskor er produkt- og utviklingssjef i forbundet og ansvarlig for konseptet Aktiv Bedrift. Øystein har jobbet med helsefremmende arbeid innenfor idretten i hele sin yrkesaktive karriere. Han har tidligere vært aktiv friidrettsutøver på 800 meter som spesialdistanse. Hør hvordan du og dine kollegaer lett kan komme i gang.
Stine Lise Hattestad Bradtsberg, Daglig leder Pure CSR
Tema: Hvordan ta samfunnsansvar overfor ansatte?
Tidligere OL gull-vinner fra Lillehammer og Albertville, driver nå eget firma, Pure CSR, som gir råd til bedrifter i hvordan man kan få opp energien og motivere de ansatte som tross alt er en virksomhets viktigste ressurs. Hør om eksempler fra andre virksomheter, og lær hvordan man med relativt enkle grep kan få opp aktivitetsnivået, øke prestasjonene og redusere sykefraværet.

Ingrid Bygland, Lisernsiert Dale Carnigie instruktør, Dale Carnigie Norge
Tema:
Hvordan få opp energien og engasjementet på arbeidsplassen?
80 % av arbeidstakere som er misfornøyde med sin nærmeste leder er uengasjerte på jobben. Hva kan du som leder og/eller HR-ansvarlig gjøre for selv å opprettholde engasjementet i din bedrift. Dale Carnigies nye undersøkelse gir deg svaret på hva som påvirker engasjementet.

Bengt Eriksen, økonom, fotballtrener, foredragsholder & ekspert for VG & C-More
Tema: Hvordan skape en prestasjonskultur?
Kosthold, fysisk trening og restitusjon er viktig, men vedvarende, gode prestasjoner krever også mental trening - eller en offensiv innstilling, om dere vil. En god start er å begynne på seg selv: Hvor er jeg, hvor skal jeg og hvordan skal jeg komme dit?
Eriksen er utdannet økonom og fotballtrener og har vært spiller og trener på toppnivå. Han har mange år som fotballekspert i TV 2, og sist i C More og VG. Han vil på en engasjerende måte belyse hvordan vi selv kan bidra til en givende og sunn prestasjonskultur. Han er sist kåret til Årets Osloborger av Aftenpostens lesere for sitt engasjement i letingen etter Sigrid Giskegjerde Schjetne.
* Forbehold om evt endringer i programmet.